Fókusz Fejlesztő Központ

Tomatis tréning

A Tomatis módszert Prof. Dr. Alfred Tomatis (1920- 2001) francia fül-orr-gégész szakorvos dolgozta ki, évtizedek óta sikeresen alkalmazzák világszerte.

A Tomatis módszer egy személyre szabott „hallás-hallgatástréning”, amely a halló- és egyensúly érzékelő szerven keresztül támogatja az idegrendszer érését és optimalizálja a fül és az agy együttműködését.

Hanghullámok segítségével stimulálja a központi idegrendszert, ezáltal javítja a kognitív, a motoros, az érzelmi és a szociális képességeket.

Tomatis szerint a hallgatási képesség befolyásolja a beszélt és írott nyelv fejlődését és kommunikációját. A Tomatis tréning célja, hogy erősítse a hallgatási képességeket, megszüntesse az auditív észlelési és az egyensúlyi zavarokat a tanulási-, kommunikációs-, érzelmi- és nyelvi készségek növelése érdekében. Mint kiegészítő beavatkozás szerepet kaphat az idegrendszeri fejlődési zavarokban.

A Tomatis „hallgatástréning” audio-pszicho-fonológiai módszer; holisztikus szemléletű fejlesztés, az embert teljességében: testi, lelki, szellemi és szociális egységében szemléli.

Tomatis volt az első szakemberek egyike, aki leírta, hogy a magzat a terhesség 18. hetétől hall, és hogy a fül nagy szerepet játszik a kognitív fejlődésben, a későbbiekben pedig a testtartásban, az egyensúlyban és az izomtónusban is. Megállapította, hogy a méhen belüli hallás és hallásészlelés (hallgatás) kritikus fontosságú az érzelmi fejlődéshez. A fül-orr-gégészet és a pszichológia közötti kölcsönhatások új tudományág, az audio-pszicho-fonológia létrehozására késztették. Kutatásainak és klinikai vizsgálatainak eredménye alapján az audio-pszicho-fonológia módszerét egyre több területre kiterjesztette. Sikeresen alkalmazta hallásfeldolgozási problémák, szenzoros feldolgozási zavar, figyelemzavar, tanulási nehézség, diszlexia, hangképzési zavar, beszédfejlődési zavar, érzelmi zavar, koordinációs zavar, motoros készségek fejlődési zavara és autizmus spektrum zavar esetén.

Ma már tudjuk, hogy a hallás és az érzelmek kezelése egymással összefügg. Tudjuk, hogy a fül energiaforrás az agy számára, hatással van a motoros készségekre és a testtartásra.

A Tomatis módszer hatékonyan kiegészíti a viselkedéssel, az érzelmekkel, a nyelvvel és a hanggal kapcsolatos rendellenességek terápiáját. A tréning optimalizálja a fül és az agy együttműködését, ez kedvező hatással van az egész szervezetre.

Segíti a belső egyensúly megtalálását és megtartását. Pozitív hatással van az anya-gyermek kapcsolatra. Megváltozik a testtartás, erősödik az önbizalom, pozitívan változik a lelkiállapot, az élethez való viszonyulás. Javul a nagy- és finommozgás, a mozgáskoordináció, a térbeli tájékozódás. Kialakul a ritmusérzék. Javulnak a kognitív képességek. Javul a hallásészlelés, a hallásfeldolgozás, a kiejtés, a beszédprodukció, a beszédértés, a kommunikáció, bővül a szókincs. A különböző részképességek javulása a tanulási zavarok, a magatartás zavarok javulását és a szociális készségek fejlődését eredményezi. Mindezeknek köszönhetően hatékonyan alkalmazható figyelemzavar, magatartászavar, tanulási zavar, hiperaktivitás esetén, csökkenti az ingerlékenységet és a fáradékonyságot.

Magyarul 2016-ban jelent meg Normen Doidge: Hogyan gyógyul az agy című könyve, melynek nyolcadik, „Hangok hídja” című fejezetében olvashatunk részletesen Alfred Tomatis életéről, eljárásának történetéről, a nevéhez fűződő audio-psycho-fonológiáról, amely az emberi hang és a zene hanghullámait használja az agy stimulálásához. A módszer számtalan probléma – megkésett beszédfejlődés, autizmus spektrum zavar, figyelemzavar, magatartászavar, hiperaktivitás, ADHD, ADD, mutizmus, szenzoros érzékenység, tanulási zavar (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia), stb. – esetén nyújthat segítséget a gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt.

A fül és a hallórendszer

A fül felépítése

Az emberi fül három különálló anatómiai részre osztható: a külső-, a közép- és a belsőfülre.

A külsőfül a hang hallójáratba való irányításában és felerősítésében játszik szerepet.

A környezetből érkező hang a fülkagylón keresztül jut el a hallójáratba, majd annak közvetítésével a dobhártyához. Ez a három szerv alkotja a külsőfület. A dobhártya a hanghullámok hatására rezgésbe jön, ez az első állomása a külvilágból érkező hang átalakításának.

A dobhártya rezgését a középfül hallócsontocskái továbbítják a belsőfül felé. Három hallócsontocska található a középfül dobüregében: a kalapács, az üllő és a kengyel. A három csontocska izmokkal és kötőszövetekkel kapcsolódik egymáshoz, illetve egyik oldalról a dobhártyához, másik oldalról pedig a belsőfül csiga nevű szervének ovális ablakához. A középfülben található két kis izom a dobhártyafeszítő izom, mely a kalapácshoz kapcsolódik és a dobhártya feszességét szabályozza, illetve a kengyelizom, amely a kengyel és az ovális ablak között létesít kapcsolatot. Ezek az izmok túl erős hang, azaz túl nagy kitérésű rezgés esetén megfeszülnek és csökkentik a dobhártya, valamint a hallócsontok rezgéseit. A középfül a halántékcsont sziklacsonti részében helyezkedik el.

A dobhártya rezgésének hatására a hallócsontocskák is elmozdulnak, továbbítják a mozgást a belsőfül felé. A hallócsontocskák egész életünkben folyamatosan mozgásban vannak, hiszen minden egyes hang hatására kiváltódik az elmozdulásuk. Valójában a hallás egész mechanizmusa a dobhártya és a hallócsontocskák megfelelő mértékű mozgásán alapul.


A Tomatis tréning a hallócsontocskákat mozgató izmoknak az edzése.


A középfül feladata az ellenállás csökkentése és a túlterhelés elleni védelem.

A dobhártya és a középfül hallócsontocskái a hanghullámokat mechanikai rezgéssé alakítják. A hang által kiváltott rezgés végül a belsőfülbe, pontosabban az ott található, borsószem nagyságú, csiga (cochlea) nevű szervbe jut, és mozgásba hozza a csigában található folyadékot.

A csiga felcsavart, folyadékkal kitöltött üregeket tartalmaz. Az üregeket hártyák választják el, az egyik az alaphártya, ez tartalmazza a hallási ingereket feldolgozó receptorokat. Ezek kódolják a hangok frekvenciáját és intenzitását, a hangokat idegi impulzusokká alakítják át. Az idegi impulzusokat a hallóidegrostok továbbítják az agy felé.

A belsőfül elsődleges feladata a hangok frekvenciaelemzése.

Tehát a hang a középfültől kezdődően átalakulások során megy keresztül, elsődleges cél a hangrezgés felerősítése. Ez a mechanikai rezgés a belsőfül csigájába jut, ahol folyadékok és hártyák elmozdulását okozza, és végül receptorsejtek révén idegi impulzussá alakul át.

A hallórendszer három alapvető részből tevődik össze:

  • a külvilágból származó fizikai ingereket feldolgozó receptorokból, melyek a belsőfülben találhatók
  • a receptorok és az agy közötti összeköttetést megvalósító hallópályából
  • az agynak azon kéreg alatti és kérgi területeiből, amelyek a hallási információ feldolgozására specializálódtak

Hallás – hallgatás


Hallás: a fülön keresztül megvalósuló passzív élmény


A hallás tudatalatti tevékenység, automatikus, véletlenszerű agyi válasz, amely nem igényel erőfeszítést, figyelmet, koncentrálást, nem jár mentális tevékenységgel. A hanghullámok vagy a zaj észlelésének a módja, a hang érzékelése a füllel, egy veleszületett képesség. Az öt érzék (hallás, látás, tapintás, ízérzékelés, szaglás) egyike.

Az ember a 20-20000 Hz közötti hangokat képes hallani.


Hallgatás: aktív folyamat, odafigyelést igényel


A hallgatás tudatosan zajlik, aktív, mentális folyamat, koncentrálást, teljes figyelmet igényel, a hanghullámok által a fülön át kapott „üzenet” tudatos érzékelése, értelmezése, elemzése és megértése. A hallgatás során dől el, hogy mi az, amit az agy képes meghallani, megérteni abból, ami a fülbe érkezik. A hallgatás tanult készség. Tudás, információ megszerzése a célja.

Az egyén azon képességét, hogy hanghullámokat fogadjon, hallásnak nevezzük, míg a hanghullámok megértésének képességét hallgatásnak. A hallás nem jár agyi aktivitással, míg a hallgatáshoz az agyi aktivitás szükséges.


A hallás a füleken keresztül történik, a hallgatás azonban az elmén keresztül.


Tomatis szerint a fül fő funkciói közül a legfontosabb nem a hallás, hanem a hallgatás.

Tomatis azt állította, hogy a hallgatási funkció központi és integratív szerepet tölt be a többi érzékszervi rendszer és az agy optimális működése szempontjából. A Tomatis által létrehozott audio-pszicho-fonológia elméletével összhangban a jelenlegi kutatások alátámasztják, hogy a hallásfeldolgozás egy dinamikus folyamat, amelyet a magasabb kognitív működések, mint például a figyelem, a memória befolyásolnak.

A hallgatás, azaz a hallási észlelés jelentős szerepet játszik a tanulási képességek alakulásában, az érzelemszabályozás, a kommunikáció és a beszéd fejlődésében. Ha a hallásészlelés nem megfelelő, akkor a beszédészlelés és a beszédértés is sérül. Az írás és az olvasás alapja is az, hogy a gyermek a beszédhangokat meg tudja különböztetni. Ha ez nem megfelelően működik, számíthatunk arra, hogy a gyermeknél tanulási zavar (diszlexia, diszgráfia) jelentkezik.

A hallásészlelési és feldolgozási zavarok ép hallószerv és jó hallás mellett is komoly problémákat okozhatnak az iskolai teljesítményben, a szociális viselkedésben, az érzelmi fejlődésben, hiszen ezen probléma esetén a központi idegrendszer a hallott információt nem kellő hatékonysággal és pontossággal dolgozza fel.

A fül és az egyensúlyi rendszer

Arisztotelész öt alapvető érzékszervet írt le – látás, hallás, ízlelés, szaglás és tapintás -, a gravitáció, a hőmérséklet, a fájdalom vagy az egyensúly érzékelését azóta sem szoktuk külön érzékszervnek számítani. Az ókorban az emberek nem tudtak a belső fülben található egyensúlyérzékelő rendszer létezéséről. Az egyensúly érzékelését a propriocepció – az az érzék, amivel a testünk helyzetét, mozgásait érzékeljük a térben; az izmokban, inakban, szalagokban lévő érzékelő receptorok, melyek az őket érő hatásokról  folyamatos visszajelzést küldenek a központi idegrendszernek -, a látás és a belső fülből érkező információ együtt biztosítja. Ezáltal áll össze a kép az agyunkban a testünk helyzetéről.

A fül nem csak a hallás, hanem az egyensúlyozás érzékszerve is.

Az egyensúlyozó rendszer fizikailag és funkcionálisan is szorosan kapcsolódik a belsőfülben a csigához, a fej irányának és mozgásának érzékelése a fő feladata.

A: Az egyensúlyt érzékelő szerv a belső fülben, a három félkörös ívjáratban található. A félkörös ívjáratok a tér három irányának megfelelően, egymásra merőlegesen helyezkednek el. Alsó, kiszélesedő részükben láthatók az érzékszőrrel ellátott receptorok. A félkörös ívjáratok a fej gyorsuló, illetve lassuló mozgásait, elfordulását érzékelik.

B: csiga

Fontos szerepe van testünk helyzetének érzékelésében, a normál testtartás és izomtónus biztosításában, egyensúlyunk megtartásában, a mozgáskoordinációban, a nagy- és finommozgások kivitelezésében, a szemmozgások koordinálásában. Az idegrendszer éréséhez nélkülözhetetlen az egyensúlyi rendszer fejlődése, mely során fokozatosan leépülnek a primitív reflexek, kialakulnak az emberre jellemző mozgásformák, a test jobb és bal oldalának összehangolt működése megerősödik. Ha az egyensúlyi rendszer fejlődése zavart szenved, akkor az idegrendszer érése is zavart szenved. Az egyensúlyi rendszer érésének zavara az iskolában tanulási nehézséget okozhat. Az egyensúlyi rendszer kiterjedt agyi kapcsolatai révén hat az aktivitási szintre, a magatartásra, a szociális érettségre, a figyelemre, a beszédre, emlékezetre, térbeli tájékozódásra, izomtónus kéreg alatti szabályozására, szem-kéz koordinációra. Tomatis azt találta, hogy a ritmus érzékeléséért/észleléséért is felelős. 

A halló- és egyensúlyi rendszer kialakulása

A magzat számára az anyaméh egyáltalán nem egy csendes hely. Az anya szívverése, a gyomor és bélmozgások keltette hangok, illetve az anya külső környezetéből érkező hangok mind eljutnak a babához.

A fül fejlődésének első jelei mikroszkóp segítségével már a megtermékenyítés utáni első héten láthatók. A belső fül az 5. hónapban teljesen kialakul.

A vesztibuláris (egyensúlyi) rendszer fizikailag és funkcionálisan is szorosan kapcsolódik a belsőfülben a csigához, a fejtartás változását és a fej mozgását érzékeli. A megtermékenyítés utáni félidőben csaknem teljesen fejlett és működőképes. Sokkal korábban, mint a központi idegrendszer más részei.

Kb. a terhesség felénél a hallóideg csaknem teljesen mielinizálódik, azaz velőshüvely borítást kap. Ez lehetővé teszi a gyors ingerületvezetést.

 Az idegrendszer többi része a teljes mielinizációt kb. a 42. év környékén kapja meg.

A baba akusztikus ingerlése már a megtermékenyítést követő 8. héten agyi elektromos tevékenységet vált ki. Az akusztikus ingerekre a 24. hét után szívritmusváltozással és pislogással reagál, a terhesség utolsó harmadában pedig motoros válaszokat produkál.

Ha az újszülötteknek lejátsszák az anyjuk magnószalagra felvett szívhangját, a legtöbb baba azonnal elalszik. Akik nem, azok is abbahagyják a sírást, nyugodttá válnak. Ha a lejátszást megszakítják, a babák újra nyugtalanok lesznek, az alvók felébrednek, az ébren lévők pedig sírni kezdenek. Sok vizsgálat megerősíti, hogy az anyát reprezentáló szívhang felmérhetetlen hatással van a baba életben maradására és egészséges fejlődésére.

Az egyensúlyi rendszernek a fej irányának és mozgásának regisztrálása a fő funkciója. Tomatis azt találta, hogy az egyensúlyi rendszer a ritmus érzékeléséért/észleléséért is felelős. 

Az egyensúlyi rendszer érzékenységének köszönhetően a baba képes az anya mozgásának, helyváltoztatásának érzékelésére. Mivel az egyensúlyi- és a hallórendszer fejlődése szoros összhangban történik a magzati fejlődés során – mely által a magzati hallás és mozgás is összekapcsolódik – a baba hallásának, zenei hallásának érzékenysége is hatékonyabban fejleszthető az anya ritmikus mozgásának és aktív éneklésének egyidőben történő érzékelésével. Az a zene, ami nemcsak a csigát, hanem az egyensúlyi rendszert is stimulálja, például az anya énekel, és a zene ritmusára mozog vagy táncol, lényegesen nagyobb hatással van a babára, mint a csak hallott zene.

Az akusztikus ingerlés direkt módon az agy aktivitását is növeli. Tomatis leírta, hogy a fül nemcsak a hallás szerve, hanem az agy legfontosabb „akkumulátora” is. Az agy összes energiájának mintegy 90%-át a fül és az egyensúlyérzékelő rendszeren keresztüli érzékszervi stimuláció biztosítja, azaz a külvilági ingerek mint energetikai tényezők szerepelnek.

Forrás: Raffai Jenő: Megfogantam, tehát vagyok Az elme fogantatása VVMA, 2019

A mozgás alapját képező izomtónus, az egyensúlyérzékelő rendszer és a hallásészlelés a méhen belüli élet során együtt fejlődik.

Klinikai megfigyelések során leírták, hogy érdemes a magzat érzékszerveit ingerelni, mert így serkenthető az érési folyamatuk, ez pedig befolyásolja a halló- és egyensúlyi rendszer egyre tökéletesebb működését.

Az utóbbi évtizedben számos kutatás foglalkozott a magzat hallásészlelésével és a zenei hangokra való reagálásával. A magzat az anyaméhben sokféle hangnak, zajnak van kitéve, ezek eljutását a belső fülhöz a magzatvíz nem akadályozza. Erőteljes hanghatásként éli meg a magzat a vérkeringés okozta zajokat, de az evést, ivást kísérő zajok is jól érzékelhetők a méhen belül a baba számára. Ezek többnyire mély frekvenciájú, viszonylag hangos zajok. Az anya légvételének hangja, beszéd- és énekhangja is a magzat korai hangélményei közé tartozik. Az egyetlen magas frekvenciájú hang az édesanya beszéd- és énekhangja. A magzat az édesanyja hangját a csontvezetéses hallásnak köszönhetően érzékeli; a hangrezgést a gerincoszlop csigolyai vezetik, a medence pedig rezonátorként funkcionál. Az anya hangja tehát a magzati érzékszervi stimuláció egyik fő forrása a születésig. A magzat erre a hangra kezd figyelni és reagálni – Tomatis szerint ez minden későbbi tanulási folyamat, valamint érzelmi kötődés és szociális viselkedés alapja. Ha bármi oknál fogva a magzat nem megfelelően reagál erre az érzékszervi stimulációra, az észlelési zavarok formájában nyilvánul meg a későbbiekben. Tomatis úgy vélte, hogy az anya hangja hidat képez a születés előtti és a születés utáni világ között a gyermek számára. A születéskor minden megváltozik a baba számára, csak édesanyja hangja állandó, amit születése után azonnal felismer.

Születéskor a babák érzékenyen reagálnak a hang különböző tulajdonságaira, pl. a rezgésszámra, a hangerőre. A hangmagasság és a hangerő érzékelése javul a fejlődés során.

Több tanulmány számol be arról, hogy az újszülöttek odafigyelnek a beszédhangokra. Különbséget tudnak tenni anyanyelvük és más nyelvek között. Háromnapos csecsemők már felismerik anyjuk hangját és előnyben részesítik azt más női hangokkal szemben.

Újszülött Intenzív Osztályon végzett megfigyelések beszámolnak arról is, hogy a zene kedvezően befolyásolja a koraszülött csecsemők oxigén szaturációs szintjét, pulzusszámát és légzését, csökkentheti a stressz-szintet, hamarabb kerülhet sor az újszülött elbocsátására. A tanulmányok ezen eredményei arra utalnak, hogy a zene terápiás hatásai a korai életszakaszban igen fontosak.

Forrás: ELTE-TOFK: Ének-Zene-Nevelés, Mélykútiné Dietrich Helga: Zenei nevelés születés előtt és születés után I., Trezor kiadó, Bp. 2004

Hang és nyelv

A hang

A saját hangunkat főként a koponyánk csontjainak rezgése közvetíti a fülbe, ezt a folyamatot nevezzük csontvezetésnek.

Amikor a levegőben terjedő hanghullámok jutnak be a fülünkbe, légvezetésről beszélünk.

A hangot az agy elemzi, majd reagál rá. A fül, az agy és a hang között folyamatos információcsere zajlik. Ha ez a folyamat bárhol megszakad (akár kognitív, akár érzelmi okok miatt), az a hallás/hallgatás, és a nyelvi kifejezés zavarához vezethet.


A Tomatis tréning során a fül (hallás/hallgatás) az agy (hangfeldolgozás) és a hangképzés közötti kapcsolatot erősítjük, eddzük, optimalizáljuk, melyhez mind a légvezetést, mind a csontvezetést használjuk.

Ha a fül, az agy és a hang közötti kapcsolat helyreáll, helyreáll a beszédképessség is. Az egyik kiemelt alkalmazási területe a Tomatis tréningnek a beszédindítás.


Fonológiai tudatosság

A fonológiai tudatosság a nyelvben használt hangok felismerésének és kezelésének képessége, azaz a szavak alkotóelemekre – szótagokra és hangokra – való bontásának képessége. Beszédnél a hangok a kiejtés, a ritmus, a hangszín összetett rendszerében találhatók.

Hogyan ismerhető fel a gyermekeknél az alacsony fonológiai tudatosság?

Nehézséget jelent a gyermeknek

  • a szavak hangokra bontása,
  • a hangok helyének megállapítása,
  • a hangokból történő szóalkotás,
  • hangok elhagyása,
  • a hangok azonossága,
  • a hangok megszámlálása,
  • a hangok cseréje,
  • a hangok megfordítása,
  • a rímképzés.

Milyen következménye van az alacsony fonológiai tudatosságnak?

  • a gyermek nehezen fogja megérteni, hogy mi a kapcsolat a hangok és a betűk között
  • nehézséget jelent az olvasás alapjainak elsajátítása (olvasási problémák)
  • mivel a jó olvasási képesség biztosítja a tanulás alapját, tanulási nehézség jelentkezhet

A fonológiai tudatosság tanítható.

Fontos, hogy a gyermek

  • értse a nyelv hangjainak rendszerét (hangok, szavak, szótagok)
  • képes legyen a hangok felismerésére
  • képes legyen a hangok párosítására a megfelelő írott betűvel (a hallott hang leírása, az írott betű olvasása és kiejtése)

A Tomatis tréning elősegíti a nyelv alapvető hangjainak jobb észlelését. Ez az anyanyelv és az idegen nyelv tanulásának is az alapja. A fül, az agy és a hang kapcsolatának javításával a Tomatis tréning a nyelvtanulást is segíti.

Hogyan történik a Tomatis tréning?

Tomatis módszere az agy stimulálásához az emberi beszéd-és énekhangot (az édesanya és a saját hang), illetve a zenét (Mozart, gregorián énekek) használja.

Tomatis kifejlesztette az „elektronikus fül” nevű készüléket. Erősítők és szűrők használatával lehetővé tette, hogy a fejhallgatón keresztül a hanghullámok bizonyos frekvenciák kiszűrésével, illetve bizonyos frekvenciák felerősítésével érkezzenek. Ha például valaki a magasabb frekvenciákat nem hallja jól, akkor az alacsonyabb frekvenciák kizárásával lehetővé lehet tenni, hogy a magasabb frekvenciákat jobban tudja észlelni.

Az „elektromos fül” tulajdonképpen egy fejlesztő eszköz, segítségével lehetőségünk van arra, hogy az édesanya előre felvett hangját átalakítsuk és egy speciális fejhallgatón keresztül a csontvezetést és a légvezetést is használva, de eltérő hangerővel és időbeli eltolódással eljuttassuk a klienshez. A hang átalakításának célja a magzatkori hanghatások rekonstruálása és annak elérése, hogy az agyat folyamatos „fülelésre” késztessük, a hallási észlelést tréningezzük. Mivel a fejhallgatóban csontrezgő is van, a hanghullámok nem csak légvezetéssel, hanem csontvezetéssel is terjednek. Magzati életkorban csak a csontvezetéses hallás működik.

Ennek a stimulációnak köszönhetően az idegrendszer lehetőséget kap arra, hogy újraszervezze önmagát, kijavítsa az ingerek akkori hibás észlelését, feldolgozását.

A belsőfülbe két úton érkezik be a hang. Itt történik a mechanikus hangrezgés elektromos jellé történő átalakítása. Az egyik út a hallójárat-dobhártya-hallócsontok-belsőfül útvonal. Mivel ezen az úton a hangrezgés a külső fülön át a középfülig a levegőben halad, a légvezetés kifejezést használjuk. A másik út a külső- és középfület megkerülő út, az ún. csontvezetés. Ebben az esetben maga a koponyacsont a hangrezgést vezető közeg, a hang a koponyán keresztül közvetlenül a belső fülbe jut. Ha befogjuk a fülünket és beszélünk, akkor a hangunkat tökéletesen tisztán halljuk, mert a hangrezgésünket a koponyacsontunk vezeti. Ha hangosan beszélünk, érezhetjük, hogy az egész testünk rezeg.

Az „elektromos fül” készüléknek és a speciális fülhallgatónak köszönhetően egyidőben gyakorolhatunk hatást a halló- és az egyensúlyi rendszerre. Az egyensúlyi szervet a csontrezgő segítségével tudjuk stimulálni. Az egyensúlyi rendszer fontos szerepet játszik a mozgás és a mozgásfejlődés során; felelős az izomtónus szabályozásáért, a testsémáért, a térbeli tájékozódásért, az egyensúlyozás szabályozásáért, az egyensúlyi reakciókért, a szemmozgások és a testtartás összekapcsolásáért.

Hogyan működik a Tomatis tréning?

Az akusztikus ingerlés direkt módon az agy aktivitását növeli. Tomatis leírta, hogy a fül nemcsak a hallás szerve, hanem az agy legfontosabb „akkumulátora” is. Az agy összes energiájának mintegy 90%-át a halló- és egyensúlyérzékelő rendszeren keresztüli érzékszervi stimuláció biztosítja, azaz a fülön keresztül érkező külvilági ingerek mint energetikai tényezők szerepelnek. Függetlenül attól, hogy valaki ébren van vagy alszik, a fülén keresztül érkező hanghullámok, zajok folyamatosan ingerekkel bombázzák az agyát.

Forrás: Raffai Jenő: Megfogantam, tehát vagyok Az elme fogantatása VVMA, 2019

A hanghullámok hordozta információ és energia áthuzalozza az agyat a neuroplaszticitásnak köszönhetően, a módszer a hallórendszer stimulálásával újjáépíti mind a hallási, mind az egyensúlyi funkciókat. Az idegrendszer integratív funkciói egyensúlyi és más érzékszervi ingerek adásával növelhetők, ezáltal az idegrendszeri érés serkenthető.

A Tomatis módszer alaptétele, hogy ha a fül halló- és egyensúlyi rendszere jól működik, akkor a halláskészség, a nyelvi készségek, valamint a motoros, az egyensúlyi, az érzelmi és a kognitív funkciók is megfelelően fejlődnek, mindezek pedig hatással vannak a személyes kapcsolatokra, a tanulási készségekre és a pszichológiai jóllétre. A jól működő halló- és egyensúlyi rendszerhez szükséges egyrészt a meghallás, vagyis a hangok passzív befogadása a lég- és csontvezetésen keresztül, másrészt a hallgatás, vagyis a hanghullámok által a fülön át kapott „üzenet” tudatos érzékelése, ami aktív folyamat szelektív és tartós figyelemkészséggel, harmadrészt  pedig integráció, vagyis hallgatás közben az érdemi információk kinyerése (értelmezés, elemzés, megértés).

Amikor az emberek elsajátítják ezt a három képességet a frekvenciahiányok kijavítása révén, sok gyakorlással, akkor úgynevezett „zenei fülre” tesznek szert.

Tomatis szerint az emberi beszéd alap- és felhangjai csak azokat a frekvenciákat tartalmazzák, amelyeket a hallószerv észlelni képes. Ha a fülnek lehetőséget teremtünk arra, hogy újból helyesen hallja a már nem, vagy nem jól észlelt frekvenciákat, akkor ezek azonnal újra megjelennek a beszédben is. Egy meghatározott időtartamon át ismételt akusztikus stimuláció, a hallás és a hangképzés végleges megváltozását idézi elő. A halláskészség befolyásolja a kognitív funkciókat, valamint az egyensúlyt és a koordinációt. Mindezek megfelelő működése pedig nagyobb önismerethez, önkontrollhoz és hangkontrollhoz vezet. Tehát a Tomatis tréning alapvető célja a hallgatásfunkció erősítése, melynek következtében javulnaka kognitív, a motoros, az érzelmi és a szociális képességek, javul a nyelvi és kommunikációs képesség, a koncentráció, a tanulás minősége, a kreativitás. Tudományos tanulmányok leírják, hogy az auditív stimuláció pozitív hatással van az olyan kognitív funkciókra, mint a figyelem, a memória, a tanulás és a nyelvi fejlődés.

  • A Tomatis hallgatástréning valamennyi agykéreg alatti területet stimulálja. A hanghullámok hordozta információ és energia áthuzalozza az agyat, esélyt ad arra, hogy az idegrendszer újraszervezze önmagát.
  • A Tomatis tréning során a fül (hallás/hallgatás) az agy (hangfeldolgozás) és a hangképzés közötti kapcsolatot erősítjük, eddzük, melyhez a légvezetést és a csontvezetést is használjuk. Ha a fül, az agy és a hang közötti kapcsolat helyreáll, helyreáll a beszédképessség is.
  • A Tomatis tréning elősegíti a nyelv alapvető hangjainak jobb észlelését.

A Tomatis tréning célja

A TOMATIS TRÉNING ALAPVETŐ CÉLJA A HALLGATÁSFUNKCIÓ (HALLÁSÉSZLELÉS ÉS FELDOLGOZÁS) ERŐSÍTÉSE,

MELYNEK KÖVETKEZTÉBEN JAVULNAK A

  • KOGNITÍV KÉPESSÉGEK
  • MOTOROS KÉPESSÉGEK
  • ÉRZELMI ÉS SZOCIÁLIS KÉPESSÉGEK

Javulnak a kognitív képességek

A kognitív képességek azok a megismerési, megértési és gondolkodási képességek, melyek szükségesek a tanuláshoz, a munkavégzéshez, gondolkodáshoz, emlékezéshez, a koncentrált figyelemhez:

érzékelés-észlelés; figyelem, megfigyelőképesség; emlékezet, gondolkodási funkció, térbeli gondolkodás, reakció idő, képzelet, számolás, nyelvhasználat.

Javulnak a motoros készségek és a koordináció

Motoros képességek: az öröklött (velünk született) és a szerzett (születés után kialakult) mozgástevékenységek.

  • koordinációs képesség (egyensúly, ügyesség, ritmus, jártasság)
  • kondicionális képesség (erő, állóképesség, gyorsaság)

Mindennapi életünkhöz elengedhetetlen a testtudat kialakulása, az egyes érzékelési területek összehangolt működése (testérzet, tapintás, egyensúlyérzékelés, vizualitás), az alapmozgások koordinációja, a két testfél mozgásának összerendezettsége, a vesztibuláris (egyensúlyi) rendszer megfelelő működése.

A belsőfülben lévő egyensúlyérzékelő rendszer a test legkisebb mozgását is érzékeli és továbbítja az információt az agynak. Részt vesz a mozgás, az oldaliság (jobb vagy bal oldali dominancia), az izomtónus és a testtartás szabályozásában.

A egyensúlyérzékelő rendszer edzése javíthatja a motoros készségeket és az egyensúlyt, segíti a dominancia kialakulását, az izomtónus szabályozását, a helyes testtartás felvételét.

Javulnak az érzelmi és szociális képességek

„Az IQ csak kismértékben képes megjósolni az életben való sikerességet, az érzelmi és szociális készségek sokkal jobb mutatói ennek.”

(Daniel Goleman)

Az érzelmi és a szociális készségeink, képességeink befolyással vannak a fizikai és lelki egészségünkre, a társas kapcsolatainkra, az iskolai és a szakmai teljesítményünk sikerességére. Ezen készségek, képességek fejlesztése legalább annyira fontos, mint a kognitív területeké.

Szociális és érzelmi képességek: önismeret és éntudatosság, önmenedzselés, társas tudatosság, társas készségek, felelős döntéshozatal.


Ha ezek a készségek és képességek jól működnek, akkor az az iskolai teljesítmény javulásához, a viselkedési problémák és az érzelmi distressz (káros stressz; olyan magas stressz szint, amelynél már csak a stressz negatív hatásai jelentkeznek)csökkenéséhez, a proszociális (segítő, a közösséget szem előtt tartó) viselkedés gyakoriságának növekedéséhez vezet(Cefai és Cavioni, 2014; Van der Zee, Thijs és Schakel, 2002).


Kinek ajánlott a Tomatis tréning?

A Tomatis tréning a legtöbb nehézség és rendellenesség leküzdésére használható, bármely életkorban.

Az érzékszervekkel felfogható ingerek feldolgozása (szenzoros integráció) az agyban történik.Az idegrendszer integratív funkciói az egyensúlyi és más érzékszervi ingerek adásával növelhetők, ezáltal az idegrendszeri érés serkenthető.

Az érzékszervi stimuláció mintegy 90% -át az agy a fülből kapja. Függetlenül attól, hogy valaki ébren van vagy alszik, a fülén keresztül érkező hanghullámok, zajok folyamatosan ingerekkel bombázzák az agyát.

A Tomatis tréning segítséget nyújt a gyermeknek, ha

  • fejlődése nem korának megfelelő: beszédfejlődési-, beszédészlelési-, beszédértési-, logopédiai problémák, megkésett beszédfejlődés, diszfázia, szegényes szókincs, megkésett mozgásfejlődés, koordinációs zavar, nem megfelelő nagymozgás vagy finommotorika, fejletlen egyensúly
  • iskolai problémákkal küzd: diszlexia, diszgráfia, diszortográfia, diszkalkulia, figyelemzavar, tanulási nehézség, helyesírási problémák,
  • számára az idegennyelv tanulása nehézséget okoz (a nyelvtanulás fontos alapja a fonológiai tudatosság, a Tomatis tréning a fonológiai tudatosság növelésével segíti a nyelvtanulást)
  • szokatlan, furcsa a viselkedése: hiperaktív, agresszív, impulzív, álmodozó, szorongó, mutista, önállótlan, viselkedési-, érzelmi-, kötődési- vagy érzékszervi feldolgozási zavara van, autizmus spektrum zavarral vagy/és ADHD-val diagnosztizálták
  • veleszületett rendellenessége van (pl. Down-szindróma)

Figyelemzavar esetén a gyermekek (és a felnőttek) nem tudnak elég hosszú ideig koncentrálni egy elvégzendő feladatra, még akkor sem, ha az kevés szellemi erőfeszítést igényel, rutinszerű vagy ismerős.

A tartós figyelem, a megosztott figyelem és a szelektív figyelem képessége egyaránt fontos. Ezen képességek nem megfelelő működése a gyermeknek az iskolai helyzetekben, a tanulásban nehézséget okozhat.

A Tomatis tréning pozitív hatást gyakorol a tartós, a megosztott és a szelektív figyelemre.

A figyelemhiány nagy nehézséget jelent a gyermek számára bármilyen tanulási környezetben.

Milyen esetekben segít?

  • igazolt vagy feltételezett fejlődési zavar
  • méhen belül vagy a születéskor történt sérülés (pl. oxigénhiányos állapot), koraszülöttek fejlődési lemaradása esetén
  • ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás) / ADD
  • figyelemzavar, koncentrációzavar, magatartászavar
  • tanulási nehézség, szövegértési nehézség, írás-, olvasás-, idegennyelv tanulási problémák
  • tanulási zavarok: az írás, a helyesírás, az olvasás és a számolás zavara (diszgráfia, diszortográfia, diszlexia, diszkalkulia)
  • kommunikációs zavar, beszédfejlődési zavar, megkésett beszédfejlődés, beszédértési problémák, logopédiai problémák, mutizmus, afázia
  • metakommunikációs (szemkontaktus, hanghordozás, hangsúly, ritmus) problémák
  • apraxia, fejlődési diszpraxia (fejlődési koordinációs zavar): motoros, orális és verbális diszpraxia
  • nem megfelelő-, megkésett mozgásfejlődés; motoros és koordinációs problémák, gyenge finommotorika
  • Down-szindróma
  • autizmus spektrum zavar, Asperger szindróma
  • érzelmi zavar, szorongás, depresszió, kiégés
  • ingerlékenység, agresszió tünetei esetén
  • stroke utáni rehabilitáció

Mikor érdemes részt venni Tomatis tréningen?

  • ha a beszéd nem indul el időben
  • ha a beszéd elindul, de a logopédiai megsegítés önmagában nem elegendő az érthető beszédhez
  • ha a gyermek ép értelmű, okos, de nagyon nehezen megy az olvasás, írás
  • ha a testi fejlődésében nincs probléma, de ügyetlen a mozgása
  • ha rosszul fogja a ceruzát és nehezen mennek a finommozgások, az íráskép csúnya
  • ha nem tudja elegendő ideig koncentrálni a figyelmét
  • ha olyan, mintha sosem figyelne
  • ha túlságosan aktív, vagy épp szorongó, visszahúzódó

Tomatis tréning a gyakorlatban

A tréninget megelőzi a szülővel/szülőkkel történő konzultáció és egy hallásteszt (hallásészlelési teszt). Ez egy kiterjesztett hallásvizsgálat.

Elsődleges célja a tesztelésnek nem a hallószerv épségének a vizsgálata, hanem a hallott információ idegi feldolgozásának, a hallás észlelésének a vizsgálata. Többek között a hanghullámok légvezetéses és csontvezetéses úton történő észleléséről, feldolgozásáról, az agyféltekék működéséről, a hangdifferenciálás képességéről, a laterális dominanciáról ad információt. A teszt eredményéből következtethetünk arra, hogy a fennálló problémák, tünetek hátterében van-e hangészlelési zavar. Illetve a képzett szakember sok egyéb információt képes kinyerni a teszt eredményéből.

Egyéb, kiegészítő tesztek és már meglévő szakvélemények, diagnózisok (ha van ilyen) szintén információval segíthetik a szakembert a személyre szabott tréningterv elkészítésében. A teszt általában 5 éves életkor felett már elvégezhető, fiatalabb gyerekeknél a tünetek, problémák, fejlődési elmaradások, egyéb tesztek és feladatok, a szülők beszámolója és a meglévő szakvélemények alapján készül a tréningprotokoll.

A Tomatis tréning egymásra épülő blokkokból áll. Az első blokk 15 egymást követő nap, minden nap 2 óra (4 × 30 perc) hallgatással. Ez a passzív szakasz első része. A 15 nap tréning után 3-6 hét szünet következik. Ezt követően 8 napos blokkokra kerül sor, a blokkok között 3-6 hét szünettel. Az első 8 napos blokk a passzív szakasz második része.

Az első blokkban általában a magzati korba történő visszavezetésre kerül sor (a magzat csontvezetéssel hall, hiszen a külső hallójáratot kitölti a magzatvíz, így a dobhártya nem rezonál, légvezetéses hallás nincs), a második blokk (8 nap) az úgynevezett „akusztikus születés”-sel ér véget (születés után a külső hallójáratból kifolyik a magzatvíz, a levegőben terjedő hanghullámok pedig megrezegtetik a dobhártyát, belép az úgynevezett légvezetéses hallás, mely a későbbiekben átveszi a vezető szerepet).

A harmadik blokk már az aktív szakaszhoz tartozik. A tréningezett ebben a blokkban a napi 2 órából 30-60 percet mikrofonba beszél (szótagokat, szavakat, mondatokat ismétel, felolvas vagy énekel), miközben saját hangját hallja a fejhallgatóban. Ez lehetőséget biztosít arra, hogy a gyermek kontrollálja, korrigálja saját magát.

Az aktív szakasz alatt akár tankönyvéből is olvashat a gyermek.

Az aktív szakasz – szükség esetén – ismételhető mindaddig, míg a kívánt eredményt elérjük. Autizmus spektrum zavar, Down-szindróma, fejlődési rendellenesség esetén több aktív blokkra lehet szükség.

A tréning alatt több alkalommal történik kontrollmérés, így a tréner figyelemmel tudja kísérni a változásokat. Nagyon fontos a szülő visszajelzése is a gyermek viselkedésében tapasztalt változásokról.

A tréningezett személy különlegesen feldolgozott zenét (Mozart, gregorián énekek) és anyahang felvételt hallgat egy speciális eszközökön, az úgynevezett „elektronikus fül”-ön keresztül, speciális fejhallgató segítségével, speciális beállításokkal. Tomatis szerint az érzékszervi stimuláció, a módosított zene hallgatása edzi a fül izmait, serkenti a fül és az agy közötti kapcsolatokat, stimulálja az agyat, így éri el a hallgatási és kommunikációs képességek fejlesztését.

A speciális fejhallgatóból a hanghullámok légvezetéssel és csontvezetéssel egyaránt eljutnak a belső fülbe, hiszen a csontvibrátorral is rendelkező fejhallgató a hanghullámokat a koponyacsonton keresztül a belső fülbe vezeti. Az „elektronikus fül” két, egymástól függetlenül szabályozható csatornát tartalmaz, az egyik csatorna a mély, a másik a magas frekvenciatartományokat emeli ki. A csatornák közötti váltás kiszámíthatatlanul történik, így az agy számára mindig meglepetésszerűen hat.

A tréningek alatt a kliens játszhat (logikai játékok, lego, puzzle, autópálya, kártyajáték stb.), végezhet kreatív tevékenységet (rajzolás, festés, színezés, gyöngyfűzés, vasalós gyöngyök, gyurmázás, stb.), de akár aludhat is. A Tomatis tréning gyerekbarát fejlesztő módszer. Ami nem megengedett, az a beszélgetés, az olvasás, a mobiltelefonozás és az evés.

A tréningeken a gyermek valamelyik szülőjével vesz részt, az első két blokkban lehetőség szerint az anyával, aki a gyermekkel egy időben, de külön szobában szintén Mozart műveket és gregorián énekeket hallgat.  Ez segíti számukra a feltöltődést, az ellazulást, a lelki egyensúly megtalálását és a gyermekükre hangolódást.

Milyen életkorban hatékony a tréning?

Mivel az agy minden életkorban képes a változásra, a tréning mind gyerekeknél, mind felnőtteknél alkalmazható; 0-tól 100 éves korig. A tréningnek alsó és felső korhatára nincs. (A kutacs záródása előtt a fejhallgatóban lévő csontvibrátor nem használható, ilyenkor azt a gerincoszlophoz kell helyezni.)


Az alkalmazott hallásteszt eredménye nem orvosi diagnózis felállítására szolgál.

A Tomatis módszer pedagógiai és mentálhigiénés fejlesztő eljárás.

A Tomatis tréning nem helyettesíti, csak kiegészíti az orvosi és/vagy pszichológiai vizsgálatot és terápiát, nem orvosi módszer, nem egészségügyi szolgáltatás.


Tomatis élete és munkássága

GY.I.K.

Örökbe fogadott gyermekeknél alkalmazható-e a módszer?

Igen, a módszer alkalmazható örökbefogadott gyermekek esetében is.

Hogyan befolyásolja a nátha, a megfázás a hallásészlelést?

A középfület és az orrüreg hátsó részét összekötő kis járat a fülkürt, ezen keresztül juthat a külső levegő a dobüregbe. Nyelésnél ez a járat megnyílik, és lehetővé teszi, hogy a dobhártya két oldalán kiegyenlítődjön a légnyomás, ami fontos a megfelelő halláshoz és a zavartalan közérzethez. A fülkürt és a középfül kapcsolatából ered, hogy a fülkürt gyulladásával és elzáródásával járó felsőlégúti fertőzések (mint például a közönséges nátha) a dobüregi nyomás emelkedésével járnak és középfülgyulladáshoz vezethetnek.

Árak

Első felmérés, konzultáció: 25 000 Ft

A tréning során minden további felmérés (audiometria) ingyenes.

Anyahang felvétel: ingyenes.

1 alkalom tréning 2 óra (4 × 30 perc) : 15 000 Ft Árváltozás 2024. április 1-től: 17 000 ft / 1 alkalom tréning 120 perc

Felhasznált források

Dr. Alfred Tomatis: Klangwelt Mutterleib, Kösel 1996

Dr. Dirk Beckedorf – Franz Müller: Von der Resonanz bis zur Bindung, Psychosozial-Verlag, 2016

Monika Warner: Die Mutterstimme, Art Work Studio, 2011

Unger Ágnes: Tréning és Fejlesztés zenei stimulációval https://www.trening-fejlesztes.hu/index.html ; https://tomatis-trening.hu

Edukid: https://edukid.hu