Fókusz Fejlesztő Központ

CogniPlus

A CogniPlusról

A CogniPlus egy korszerű számítógépes személyre szabott kognitív részképességeket (figyelem, emlékezet, végrehajtó funkciók) fejlesztő program.

A legújabb fejlesztő eljárások egyike. KORSZERŰ — SZÁMÍTÓGÉPES — JÁTÉKOS — SZEMÉLYRE SZABOTT

  • A gyermekek számítógép iránti érdeklődésének köszönhetően a fejlesztés könnyedén megvalósítható, a számítógépes környezet otthonos számukra. A program speciális, multimédiás módszertanának köszönhetően a tréningek élvezetesek, motiválóak.
  • A feladatok játékosak, látványosak, szórakoztatóak. Például motorral kell lefékezni egy elénk kerülő akadály előtt, vagy a Níluson hajózva különféle állatokat kell lefényképezni.
  • Mivel ezek a játékos fejlesztő programok lekötik a gyermekek figyelmét, a fejlesztés során együttműködőek.
  • A gyermekek számára a CogniPlus egy modern és vonzó „számítógépes játék”. Ez a játék azonban pontosan meghatározott készségeket fejleszt. A gyermek játszik és közben fejlődik!

A CogniPlus rendszert az osztrák Schuhfried GmbH fejlesztette ki számos tudományterület szakértőinek (neuropszichológusok, figyelemspecialisták, gyógypedagógusok és informatikai szakértők) a közreműködésével.


A CogniPlus rendszer tudományosan megalapozott,
a legújabb neuropszichológiai kutatási eredmények
és a legkorszerűbb fejlesztési gyakorlatok alapján készült.


A program Nyugat-Európa-szerte a szakemberek első választása ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás zavar) és tanulási zavarok esetén a figyelmi funkciók fejlesztése céljából.
www.viennatest.hu/cogniplus

Magyarországon is elsősorban ezen esetekben alkalmazzák. A CogniPlus programmal történő fejlesztésben úttörő szerepet tölt be a Vadaskert Alapítvány a Gyermekek Lelki Egészségéért. A gyermekek kognitív fejlesztésében elért eredményeiket számos hazai szakmai konferencián publikálták.

Az Ausztriában működő Neuropszichológiai Társaság (GNP, 2009) és a Német Neuropszichológiai Társaság (DGN, 2008) egyaránt „A” kategóriába sorolja és ajánlja a CogniPlus figyelemfejlesztő moduljait.


A rendszert Magyarországon az At Work Kft. forgalmazza.
Használatának feltétele megfelelő szakmai végzettség,
illetve csoportos vagy egyéni képzésben való részvétel,
amelynek sikeres elvégzését követően a fejlesztők tanúsítványt kapnak.


A CogniPlus célja

A kognitív képességek azok a megismerési, megértési és gondolkodási képességek, melyek elengedhetetlenek a mindennapi életünkhöz: érzékelés-észlelés (auditív feldolgozás, vizuális feldolgozás), figyelem, koncentráció, megfigyelőképesség; emlékezet (rövid- és hosszútávú memória); gondolkodási funkció, térbeli gondolkodás, logikai gondolkodás, feldolgozási sebesség (reakció idő), képzelet, számolás, beszédészlelési képesség, nyelvhasználat.

A kognitív képességek szükségesek a tanuláshoz, a munkavégzéshez és a mindennapjainkhoz.

Már egy kognitív képesség gyengesége is negatív hatással lehet a gyermek tanulására.

A CogniPlus segítségével fejleszthető:

  • az észlelés
  • a figyelem (éber, tartós, szelektív, fókuszált, megosztott)
  • az emlékezet (memória) – rövidtávú és hosszútávú
  • a végrehajtó funkció (tervezés-szervezés, önszabályozás)
  • a téri feldolgozás
  • térlátás
  • a vizuo-motoros képesség
  • a feldolgozás sebessége

A CogniPlus ezen kognitív funkciók fejlesztéséhez a tréningprogramok nagy választékát kínálja.


A tanuláshoz szükséges alapvető fontosságú területek (pl. hosszú távú figyelem, jó emlékezőképesség) célzott fejlesztésével könnyebbé és gyorsabbá tehetjük az információfeldolgozást.

Azokat a részképességeket fejleszti, melyek az értelmi működés alapjai.

A CogniPlus segítséget nyújt abban, hogy a gyermek jobban tudjon teljesíteni az iskolában és az élet mindennapi helyzeteiben egyaránt.

Mivel számos képesség fejleszthető a program használatával, ennek eredményeként a figyelme, a memóriája, a mindennapi feladatszervezése hatékonyabb lesz, jobban teljesít.

A CogniPlusszal fejleszthető kognitív részképességek

A CogniPlus program alkalmazásával fejleszthető:

  • az éberség, azaz az intenzív figyelem és a figyelem fenntartásának képessége

Először az éberségnek kell jól működnie, utána lehet a fenntartott figyelmet – és bármi mást is – fejleszteni, erősíteni.

  • a monotóniatűrés: a figyelem hosszú ideig tartó fenntartása monoton ingerkörnyezetben
  • a szelektív figyelem, amely segít gyorsan kiválasztani két egyenrangú inger közül a számunkra releváns, lényeges ingert

Ez szükséges a kiválogatáshoz, az elkülönítéshez, a lényegkiemeléshez, a szempontválasztáshoz és a szempontváltáshoz.

  • a fókuszált figyelem, ami lehetővé teszi, hogy ingergazdag környezetben, egyidőben fennálló számtalan impulzus közepette is, csak egy dologra figyeljünk, a zavaró ingereket kizárjuk

Cél, hogy a figyelem kevésbé legyen elterelhető például a tanórán és az önálló tanulás során.

  • a megosztott figyelem, ami a mindennapi életben számos helyzetben szükséges

Gyakran kell egyidőben több, különböző dologra figyelnünk, a figyelmi fókuszunkat gyorsan váltogatva (pl. tábláról másolás, összetett feladatok megoldása, autóvezetés )

  • a téri-vizuális munkamemória

Szükséges a tájékozódáshoz, az írás-olvasás tanulásához.

  • a téri és idői megfigyelés és kódolás; a tér és az idő megfigyelése és kódolása a munkamemória (rövidtávú memória) alapvető végrehajtó mechanizmusa

A kognitív folyamatok irányítására és összehangolására használjuk, illetve a komplexebb kognitív folyamatok alapját képezi.

  • a munkamemória (rövidtávú memória) monitorozó funkciója, az információ megtartásának és folyamatos frissítésének képessége

A rövidtávú memória kulcsfontosságú a mindennapi életben, például egy rövid, tömör információ megjegyzésében és kognitív feldolgozásában, vagy különböző feladatok végzésnél, illetve céljaink elérése során. A rövidtávú memória károsodása folyamatosan nehézségeket okoz a mindennapos feladatok megoldásában. A tudományos kutatások eredményei szerint a munkamemória rendszeres gyakorlással fejleszthető; kimutatták, hogy a tréningek hatékonyabbak, ha a feladatok a kliens képességszintjéhez igazodnak.

  • a téri információ-visszahívási képesség végrehajtó funkciója

Mivel folyamatosan új ingerek és információk árasztanak el minket és ezek felülírják a régebbi tartalmakat, a frissítés képességére folyamatosan szükségünk van; a frissítés a munkamemória (rövidtávú memória) egyik alapvető végrehajtó funkciója, alapvető kognitív funkció.

  • a tervezési és kivitelezési képességek

Cél a mindennapi helyzetekben alkalmazott tervezési és kivitelező funkciók javítása.

  • a válaszgátlás képessége (végrehajtó funkció), vagyis a nem kívánt válaszok adásának gátlása, önszabályozás

Amindennapi élet során a nem kívánt reakciók gátlásának képessége fontos eleme a rugalmas és adekvát viselkedésnek. Cél, hogy képes legyen megállni a késztetések azonnali beteljesülését.

  • látótérkiesés

Kinek ajánlott?


A CogniPlus fejlesztő program segítséget nyújt azon iskoláskorú gyermekeknek, akik nehézségekkel küzdenek a figyelem, a memória, a végrehajtó funkciók (tervezés, szervezés, önszabályozás) területén.


Mely problémák jelzik, hogy a gyermek ezen funkciói nem optimálisan működnek?

  • képessége alatt teljesít
  • sok figyelmetlenségi hibát ejt
  • olvasás közben elkalandozik a figyelme, nem tudja, hogy mit olvasott, szövegértése nem jó
  • izeg-mozog, nem figyel a tanórán, elveszíti a fonalat, figyelmét elvonják a körülötte lévő zajok, események
  • nem köti le a figyelmét a lecke, nehézséget jelent számára a tanulás
  • nem emlékszik a megtanultakra, képtelen megtanulni a leckét
  • szétszórt, feledékeny, pontatlan,állandóan elkésik mindenhonnan
  • elveszíti dolgait
  • felszerelése az iskolában hiányos, nem képes hiánytalanul bepakolni az iskolatáskájába
  • magatartási problémák, beszélget a padtársával a tanóra alatt, agresszív társaival, jelentkezés nélkül bekiabálja a választ, türelmetlen

A CogniPlus jó választás

  • ha a kognitív részképességek nem megfelelőek a tanuláshoz és a mindennapi élethez: képesség- és tanulási zavarok ( idegrendszeri éretlenség, figyelemzavar, impulzuskontroll zavar, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, stb.)
  • ha fontos, hogy bizonyos részképességek magas szinten működjenek (élsportoló, tehetség kibontakoztatása, felvételire való felkészülés, egyetemi vizsgaidőszak, nyelvvizsgára készülés, hivatásos járművezető, légiforgalmi irányító, előadó művész, stb.)
  • ha a kognitív részképességek károsodtak ( stroke, agysérülés, pszichés zavarok)
  • ha cél a kognitív képességek szintjének fenntartása, a képességromlás folyamatának lassítása (idős kor, demencia megelőzése, lassítása, Alzheimer kór, Parkinson kór)

A CogniPlus különböző feladattípusainak és nehézségi fokozatainak köszönhetően számos probléma, nehézség esetén alkalmazható,a gyermekek és felnőttek egyaránt hatékonyan fejleszthetők a programmal.


Milyen esetekben ajánlott a CogniPlus fejlesztés?

  • figyelemzavar (ADD)
  • memóriazavar
  • figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD)
  • idegrendszeri éretlenség
  • impulzus-kontroll zavar (a válaszgátlás képességének zavara, gyakran előfordul ADHD, Borderline személyiségzavar, különböző függőségek esetében)
  • Tourette szindróma (válaszgátlás hiánya,tikk)
  • mozgáskoordinációs nehézségek (pl. írás nehézsége, cipőbekötés nehézsége)
  • tanulási nehézség és zavar (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)
  • viselkedési (magatartás) zavarok  (hatékonyan fejleszthetők a végrehajtó funkciók, mint például a válaszgátlás, a tervezés és az impulzus kontroll)
  • autizmus spektrum zavar
  • beilleszkedési problémák
  • sajátos nevelési igény (sokszor esetükben az egyik nehézség a figyelemzavar, gyakori a kudarcélmény, ennek következményeként a gyermek motiválatlan)
  • enyhe értelmi fogyatékosság (jellemző az iskolai tanulási probléma, a figyelemzavar)
  • ha a gyermek nehezen tud az iskola által támasztott elvárásoknak megfelelni a tanulásban, lemarad a tananyagban, romlik a teljesítménye
  • ha a gyermek tehetséges, de az iskolában mégis alulteljesít
  • ha a cél a gyermek képességeinek kibontakoztatása (kreativitás, zenei tehetség, rajztehetség, sporttehetség)
  • ha a cél a teljesítmény fokozása a tanulásban
  • ha a cél a teljesítmény fokozása a sportban
    Sportáganként más és más kognitív részképesség az, ami kiemelten fontos a sikerhez. Az úszásnál segít a jó monotóniatűrés, a küzdősportokhoz szükséges a fókuszált figyelem és a gyors kognitív feldolgozási sebesség, a labdajátékoknál elengedhetetlen a szem-kéz koordináció és a megosztott figyelem, versenytáncnál pedig a kiváló tervezési és kivitelezési képesség, a kiváló memória. A CogniPlus egyedülálló módon képességterületekre lebontva rendelkezik számos fejlesztő programmal. Ez lehetővé teszi, hogy külön-külön fejlesszük akár az éberséget, a reakcióidő gyorsulását, a téri-vizuális memóriát, vagy a tervezési képességet.
  • szerzett sérülések rehabilitációja
  • A különböző sérülések – pl. stroke, agyrázkódás, fejsérülés –  után előfordulhat figyelemzavar, koncentrációs nehézség, koordinációs zavar, feledékenység, memóriaprobléma, ilyenkor szükség lehet egyes készségek fejlesztésére, erősítésére. A CogniPlus program használata felgyorsítja a képességek visszaszerzését.
  • egyetemistáknak, tanulmányaikat folytató felnőtteknek
    A fókuszált figyelem fejlesztése segít abban, hogy tanulás közben ne kalandozzunk el, képesek legyünk kitartó, koncentrált figyelemre. Az emlékezet fejlesztésével könnyebbé válik a tananyag bevésése, felidézése.
  • időskori demencia (feledékenység), Alzheimer kór, Parkinson kór
  • látótérkiesés (erre külön programot fejlesztettek a CogniPlusban)

Ha a gyermeke

  • szétszórt, és ez megnehezíti életét, nem tudja beosztani az idejét, az iskolában képessége alatt teljesít, gyakran elfelejt fontos tennivalókat, sokszor elkésik, elhagyja dolgait, hiperaktivitással és/vagy figyelemzavarral (ADHD) küzd, a mindennapjait szeretné szervezettebbé tenni

a CogniPlus fejlesztés jó választás!

Mi várható a CogniPlus fejlesztést követően?

A gyermek

  • képes lesz a figyelmét hosszabb ideig fenntartani, egy adott dologra irányítani, megosztani, és sok inger közül kiszűrni a számára lényegeset
  • képes lesz késztetéseit kontroll alatt tartani
  • tervezési-szervezési képessége javul
  • logikai gondolkodása javul
  • írásképe rendezettebb lesz
  • jobban teljesít az iskolában a kognitív képességek (észlelés, figyelem, emlékezet) fejlődésével
  • sportteljesítménye javulhat

CogniPlus a gyakorlatban

Testre szabott fejlesztés

A fejlesztéshez szükséges a gyermek képességeinek, viselkedésének, a felmerülő igényeknek a minél pontosabb megismerése.

Minden tréninget megelőz:

  • egy beszélgetés a szülővel/szülőkkel
  • a gyermek figyelmi és emlékezeti funkcióinak felmérése tesztekkel

Miután ismert, hogy a gyermek milyen területeken teljesít jól és milyen területeken érdemes fejlődnie,

  • a fejlesztő számos programból összeválogatva készít egy személyre szabott fejlesztési tervet.

Cél, hogy a fejlesztés a gyermek számára kihívást nyújtson, ugyanakkor sikerélményt is biztosítson számára.

  • Ezt követően indulhat a fejlesztő tréning! 🙂

A tréning felépítése, az alkalmazott tréningprogramok és azok sorrendje az egyéni adottságoktól és a konkrét problémától függ (minimum 15 alkalom).

Tréningprogramok nagy választéka

A CogniPlus a különböző kognitív funkciók fejlesztésére a tréningprogramok nagy választékát kínálja, az egyes programokon belül további alprogramok biztosítják, hogy mindenki a számára megfelelő feladatokat kapja. Minden feladathoz konkrét, könnyen érthető utasításokat kapnak a gyerekek. A fejlesztés motiváló környezetben, játékos tréning keretében történik.

Párhuzamosan több készség fejlesztése

A CogniPlus rendszer segítségével lehetőség van párhuzamosan több készséget fejleszteni, ennek köszönhetően nem válik unalmassá, hiszen ennek megfelelően változatos feladatokat végez a gyermek.

Számos nehézségi szint

Mivel a CogniPlus programban különféle nehézségi szinteken állnak rendelkezésre a fejlesztéshez használt gyakorlatok, bármilyen képességszint mellett alkalmazható.  Az iskolai problémákkal küzdő tanulóktól kezdve a kiemelkedő tehetségekig mindenki a saját szintjén talál kihívásokat a CogniPlusban.

Automatikus alkalmazkodás

A CogniPlus folyamatosan figyeli a teljesítményt, és automatikusan ahhoz igazítja a feladatok nehézségi szintjét. Minden siker után újabb kihívás következik, így mind a fejlődés, mind a sikerélmény folyamatosan garantált.

A gyermek fejlődése folyamatosan nyomon követhető.

Milyen hosszú egy tréning?

Egy tréning 30-45 percig tart, erre általában 6 éves életkortól képesek a gyermekek.

Hány alkalomra van szükség?

Minden gyermek más, különböző ütemben fejlődik. A figyelem fejlesztéséhez minimum 15 alkalom szükséges. Általában 15 alkalom már látható fejlődést eredményez, de nagyon fontos a tréning intenzitása. Legoptimálisabb heti 5 alkalommal tréningezni. Ha ez nem megoldható, ajánlott a heti 3 alkalom.

Amennyiben a figyelmet és az emlékezetet is szeretnénk fejleszteni, minimum kétszer 15 alkalomra van szükség , a kettő között 1 hónap szünetet tartva.

  • A tréning végeztével az elért eredmények kiértékelésére kerül sor.

A gyermek önállóan, vagy szükség esetén a szülő jelenlétében tudja a programot végezni.

Árak

Felmérés: 25 000 Ft

  • Konzultáció a szülővel
  • Képességek felmérése
  • Időtartam 90 -120 perc

1 alkalom tréning: 9000 Ft

15 alkalmas bérlet: 130 000 Ft

Fizethető két részletben, a tréning megkezdésekor és a 8. alkalom előtt.


Felhasznált forrás: www.jgypk.hu A tanulásban akadályozottak pedagógiájának komplex megközelítése, A kognitív képességek rendszere